MART2020 Özlem Yurdakul
İştah açan fotoğraflar
Gıda reklamlarında tüketiciyi yönlendiren görsellikteki cazibedir bu yüzden ilk olarak göz zevkimize hitap eden şeyleri tercih ederiz ve hiç kimse bir gıda stilisti kadar mutfaktan çıkan basit bir tabağı görsel bir şölen haline dönüştüremez. Gıda stilistlerinin tercih edilme nedeni ünlü bir otelin mutfağında iddialı bir menü hazırlığı olabildiği gibi reklam amaçlı bir yemek fotoğrafı ya da iyi bir mutfak şovunda katılımcılara yönelik başarılı bir sunum olabilir. Eğer amaç bir gıda reklamıysa tasarımda yer alacak sunum tabağının iyi bir fotoğrafı çekilmelidir. Bu iş başta gıda stilisti olmak üzere sanat yönetmeni ve görsel yönetmen gibi profesyonel bir ekip ile mutfaktan başlayıp yemeğin pişirilme ve sunum tekniklerine kadar uzanan bir süreçte yapılır. Aslında başarılı bir mutfak şefinin aynı zamanda başarılı bir yiyecek stilisti ve fotoğrafçısı olması ünlü otel, restoran ve tv programlarının beklentileri arasında yer alır. Şüphesiz bu konuda ihtiyaç duyulan en önemli şey mesleğinizde çok yönlü olmanız ve iyi bir donanıma sahibi olmanızdır. İyi bir stilistseniz masa örtüsünden çatal bıçak takımına, antikasından modernine kadar pek çok aksesuara ihtiyacınız olacaktır. Farklı sunumlar için bir nevi çeyiz sandığı gibi olmanız ve her yakaladığınız aksesuar parçasını sanatsal birikiminizin bir parçası haline getirmeniz gerekecektir. Ürünün çekime hazırlanması sırasında gıda objesinin ihtiyacına göre merdiven altı diyebileceğimiz pek çok tasarım hilesi kullanılır. Meyve reklamlarındaki 'taze görüntü' imajını yakalamak için genelde limonlu suda bekletme uygulanır. İstenen renkte bulunamayan çileklerin renk problemlerinde ise kırmızı bir ruj yardımcı olur. Bol malzemeli hamburger ve sandviçlerdeki derli toplu görüntü iç malzemenin bir kürdan yardımıyla sabitlenmesiyle sağlanır. Ürünün görsel çekiciliği açısından önemli bir ayrıntı olan susamların yüzeyi süslemesi işlemi ise basit bir cımbız yardımıyla tamamlanır. Tanıtımınızda eğer mısır gevreği varsa gevrek kâsesinde süt yerine genellikle krema tercih edilir, bunun nedeni ise sütün ışık altında mavi renk alması ve istenen beyaz rengin elde edilememesidir. Yaz aylarının vazgeçilmez lezzeti olan ve kolay eridiği için çekimlerinde zorlanılan dondurma ise genelde renklendirilmiş patates püresinden ya da tereyağından elde edilir. Reklamınızda ızgara et varsa 'close up‘ denen iştah açıcı son görüntü yüzeye uygulanan kızgın şiş ya da basit bir kömür parçası sayesindedir. İstenilen rengin yakalanması açısından oldukça zorlanılan yılbaşı hindisinin ‘nar gibi kızarmış’ ve 'fırından yeni çıkmış görüntüsü’ için ise karamel gıda boyası hatta duruma göre ahşap boya kullanılır. Pankek şuruplarındaki iddialı parlaklığın motor yağı gibi alakasız bir malzemeden sağlanması ise kulağınıza oldukça şaşırtıcı gelebilir. Çorba, kahve gibi sıcak içeceklerin dumanlı görüntüsü için sigaranızı yakıp kasenin arkasında bir süre bekletmeli ya da ıslak pamuk toplarını mikrodalgada ısıtıp buhar kaynağı oluşturmalısınız. Gıda stilistliği ve fotoğrafçılığı yakın geçmişe kadar mükemmelliyetçi hatta birazda abartı sayabileceğimiz çalışmalar ortaya koyarken son zamanlarda daha doğal ve daha gerçekçi reklamlara rastlanmaya başlandı. Naturel ve aşırıya kaçmayan tasarımlar başarılı fotoğraf kareleriyle birleşti ve zaman zaman sosyal medya fenomeni haline gelebilen pek çok ürün görseli ortaya çıktı. Yemek düşkünlerinin beğendikleri her yemek fotoğrafını sosyal medya aracılığıyla paylaştıkları hızlı bir iletişim çağında yaşıyoruz. ‘Hepimiz ilk önce gözlerimizle tadarız' ve iyi bir stylingde başarının ölçütü tüketiciye hiç sevmediği bir yemeği bile sevdirebilmek hatta dayanılmaz bir şekilde yeme isteği uyandırabilmektir. Pazarlama tekniği olarak iyi bir fotoğraf kareniz varsa yemek kitabınız 'en çok satan' olabilir, ürün ambalajınız satışınızı zirveye taşıyabilir ya da ilgi çeken bir kaç menünüzle ünlü bir restoranın sahibi olabilirsiniz. Tüketici olarak beğenilerimiz tercihlerimizi yönlendirir ve tercihlerimizden haz alabilmemizin yolu ilk olarak görsel yani sözsüz iletişimden geçer. Gözümüzde canlandıralım bakalım son zamanlarda internet ağındaki hangi yemek fotoğrafı bizde inanılmaz ölçüde yemek pişirme isteği uyandırdı. Eğer ilginizi çeken sayı fazlaysa bu işin stilistleri ve fotoğrafçıları işini iyi yapıyor demektir. Nedeni ise fotoğraf karesindeki resmin iyi görünmesiyle muhteşem bir lezzeti çağrıştırması arasında oldukça büyük bir tasarım farkının olmasıdır.